Smart Health

Aanleiding

Covid-19 heeft waarschijnlijk permanent ons beeld van werken veranderd. Waar we voorheen elke dag naar kantoor gingen, worden we nu geadviseerd om thuis te werken. Ook zijn er beperkingen voor het aantal mensen dat zich in een bepaalde ruimte mogen bevinden. Dit geldt ook voor het Maasstad Ziekenhuis. Tegelijkertijd speelde bij het Maasstad Ziekenhuis de wens om flexibeler met kantoorplekken om te gaan. Niet meer een vaste werkplek per persoon, maar een werkplek die je selecteert op basis van je werkzaamheden.

Klantvraag

Om deze processen in goede banen te leiden is de webapp Plekkie ontwikkeld. Met behulp van deze app kunnen de medewerkers van het Maasstad Ziekenhuis thuis, onderweg en op kantoor een werkplek reserveren, zodat ze niet voor niets naar kantoor komen. Aan onze UX Design expert de vraag om een gebruiksvriendelijk ontwerp te maken voor de Plekkie-app.

Aanpak

De uitdaging bij een app als deze is om een efficiëntie en snelle flow te creëren. Het maken van een reservering is namelijk een handeling die meerdere keren per week uitgevoerd gaat worden. Als dit traag en ingewikkeld voelt zal het een negatief effect hebben op het gebruiksgemak. Daarom zijn we begonnen met het uitdenken van de user flows. Middels deze flows brengen we schematisch in kaart hoe een actie uitgevoerd wordt. Dit maakt het makkelijk om het proces bij te stellen en te versimpelen. Na verschillende iteraties zijn we bij een user flow uitgekomen die goed en efficiënt aanvoelt. De uiteindelijke flow hebben we via een iteratief proces omgezet in een Visual design waar we erg trots op zijn!

Resultaat

vhp heeft een app-ontwerp opgeleverd dat makkelijk en snel in gebruik is en bovendien visueel aantrekkelijk is. De Plekkie app gaat het Maasstad Ziekenhuis in de toekomst ook nog op een aantal andere manieren ondersteunen. Allereerst maakt de app het mogelijk om het aantal mensen per ruimte te beperken. Daarnaast biedt de app inzicht in de meest gebruikte werkplekken, wat het onderhouden van de werkplekken efficiënter maakt. Met de app is het tevens mogelijk om melding te maken van defecte apparatuur. Dit gaat er voor zorgen dat de hoge kwaliteit van de werkplekken gewaarborgd blijft.

 

0
Ziekenhuis afdelingBediendesk hartkartheterisatie