Organiseren en ontwerpen van meldkamers en control rooms, Organiseren en ontwerpen van werkomgevingen, Smart Public

Aanleiding

Een luchthaven wil een Airport Operations Centre bouwen. Het doel van het APOC is de operationele diensten beter te laten samenwerken. Deze diensten spelen een rol in het primaire proces van de luchthaven. Het is belangrijk hierdoor de prestatie en veiligheid van de luchthaven te vergroten.

Vraag

De luchthaven heeft vhp human performance gevraagd de visie op de nieuwe centrale te ontwikkelen.

Aanpak

Via analyse van de huidige decentrale controlecentra en interviews met alle stakeholders heeft vhp human performance een visie opgesteld voor de toekomstige situatie. Deze visie bevat onder andere:

  • toekomstige werkwijze en samenwerkingsvormen
  • uitgangspunten voor clustering en indeling van de werkvloer, centrale informatiemiddelen (videowalls) en gevoelige informatie binnen operationele diensten (security en federale politie)
  • delen van camerabeelden tussen operationele diensten

Resultaat

De interne organisatie van de luchthaven heeft de visie van vhp human performance verwerkt in de bouw van het APOC.

Ontwerp van nieuwe verkeersleidingspost door werkprocessen te evaluerenOntwikkelen van nieuw verkeerscentrum door een nieuwe bedienfilosofie